Meditatief hardlopen!

Nee, ik ben geen boeddhist maar ik ben wel geïnteresseerd in hoe ik mijn gedachtes en mijn gevoel beter onder controle kan krijgen. Zelf liep ik al een tijdje te denken aan een manier om mijn geest meer te laten ontspannen.

 

Ik had in het verleden wel eens gemediteerd maar ik merkte dat ik hier weinig tijd voor kon vrijmaken in mijn dagelijkse leven. Het werd al snel “moeten” en als ik iets van mijzelf moet dan haak ik al snel af.

Wat ik ontdekte tijdens een rondje hardlopen was dat je ook kan mediteren tijdens het hardlopen.

 

Voor de mensen die niet weten wat mediteren is. (volgens Google.com

 

Wat is meditatie? Mediteren is louter zijn, in het hier en nu. Volg je adem, tel in- en uitademing, of zeg in stilte een mantra. Bij mediteren observeer je je gedachten zonder ze te veroordelen: zo probeer je tot je ware kern te komen.

 

Hardlopen is voor mij een een ideale manier is om te mediteren. Het bewuste gevoel van in- en uitademen. Het bewuste gevoel van cadans hebben in je lopen, bracht mij helemaal tot mezelf. Voor mij is dat de ideale manier om te mediteren. Lekker met je lichaam bezig zijn en tegelijkertijd je geest trainen.

Hoe ik dat doe, mediteren en hardlopen?

 

Begin langzaam te lopen. Adem in en uit, alleen via de neus. Ideaal is een omgeving waar weinig verkeer is.

Geef jezelf ongeveer 15 minuten om te ontspannen. Je bent waarschijnlijk nog druk met het denken over allerlei dingen waar je die dag mee bezig bent geweest.

 

Zodra je geest een beetje rustig is, richt je de aandacht op het in- en uitademen. Als je niet zou lopen zou ik zeggen: doe je ogen dicht, maar dat doen we nu dus niet.

 

Vanaf nu doe je je best om geconcentreerd te blijven op het in- en uitademen. Alle gedachten die je hebt laat je gaan.

Je focus zal vooral in het begin regelmatig afdwalen. Gebruik geen gevoel van negativiteit of frustratie. Keer terug naar de focus van in- en uitademen. Accepteer alle gevoelens. Wat ik altijd tegen mijzelf zeg: "het is gewoon zoals het is".

Maak voor jezelf geen afspraak hoe lang je dit moet volhouden. Doe het zo lang het voor jou goed voelt. Oefen het regelmatig en je gaat merken dat je snel vorderingen maakt. Maak het als een vast onderdeel van je hardloop- of trainingsrondje.

 

Een belangrijke tip: Als je problemen hebt met de dialoog in jezelf om je geest tot zwijgen te brengen, dan kun jezelf afvragen: "Ik ben benieuwd wat mijn volgende gedachte is." Wat je snel gaat merken is dat je steeds meer pauzes krijgt tussen je gedachten.

 

Waar ik zelf lang mee worstelde in mijn gedachten is: Wat is het doel?

 

Ik kan hier duidelijk in zijn: er is geen doel!

 

Je doet het omdat het gewoon goed voelt. En wat het goed voelen met je doet, dat kun je zelf gaan ontdekken. Mediteren en hardlopen is een onderdeel van Mindful hardlopen. Bewust hardlopen met de volledige aandacht in het hier en nu!

 

Mindful hardlopen gaat niet om de bestemming, Mindful hardlopen gaat om de reis.

 

Martijn Mensink

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Onze opleidingsaanbieders: