Hoe adem jij?

Hoe moet ik nu ademhalen? Een vraag die mij dagelijks wordt gesteld en voor veel mensen niet duidelijk is.

 

Mijn ervaring is dat veel mensen überhaupt niet bewust zijn van hun ademhaling. Ook wel logisch natuurlijk omdat de ademhaling bij veel mensen vanzelf gaat. Ademhaling wordt pas  interessant als het niet meer vanzelf gaat. Dan pas raak je bewust hoe belangrijk een goede ademhaling is.

 

Wat mij dagelijks opvalt is dat veel mensen ademen door de mond. Of ze nu op de fiets zitten, aan het wandelen zijn, of slapen. Ze doen het regelmatig met de mond open.

 

Mensen die door hun mond ademhalen krijgen vaak minder zuurstof binnen dan mensen die door hun neus ademhalen. De kooldioxide verhouding blijkt bij neusademhalers veel optimaler te zijn, waardoor het immuunsysteem krachtig ondersteund wordt. Ook heeft de neusademhaling een positieve invloed op onze lichaamshouding en onze gemoedstoestand.

 

De mondademhaling heeft als nadelen:

 

1.Lucht wordt niet gefilterd, waardoor de kans groter is op infecties van de luchtwegen.

2.De tong- en andere spieren in en rond de mond worden verkeerd gebruikt, waardoor een foute slik kan ontstaan en het op lange termijn invloed heeft op de stand van het gebit.

3.Droge mond doordat de lucht direct de mond binnenkomt.

4.Kost minder inspanning en daardoor worden de mond spieren lui. Kans op hangende mond en voorovergebogen houding om genoeg lucht binnen te krijgen.

5.Geen slijmafvoer uit de neus, waardoor grotere kans (chronische) neusverstopping of neusontsteking.

6. Lucht wordt niet verwarmd en de koude lucht slaat op je longen, waardoor je sneller ziek bent of verkouden.

7. Men slikt minder snel, waardoor je kan gaan kwijlen. Hierdoor minder speeksel in de mond en een grotere kans op tandbederf.

 

De meest gezonde manier van ademhalen is gewoon altijd een neusademhaling toepassen. Je neus is tenslotte gemaakt om te ademen en je mond niet. 

 

De neusademhaling heeft als voordelen

 

1.De neushaartjes filteren de lucht, waardoor je minder kans hebt op infecties van de luchtwegen.

2.Er ontstaat een gelijkmatige druk van de tong op de bovenkaak. Dit zorgt voor een goed evenwicht in de stand van de tanden en kaken. En het bevordert een goede uitspraak.

3.De neusslijmvliezen bevochtigen de ingeademde lucht. Dit voorkomt irritatie van de luchtwegen en keel.

4.Het kost meer inspanning, waardoor je een actievere en betere lichaamshouding creëert.

5.Het bevordert de slijmafvoer uit de neus. Dit verkleint de kans op (chronische) neusverstopping of neusontsteking.

6.De neus verwarmd de ingeademde lucht, waardoor je minder snel verkouden wordt.

7. Je slikt vaker als je door je neus ademhaalt en dit verkleint de kans op oorontsteking. De lucht in het middenoor wordt vaker ververst.

8.De kooldioxide verhouding is beter en zorgt voor het optimale zuurstoftransport in het lichaam.

9.Neus-ademen is dus van wezenlijk belang voor een optimale gezondheid.

 

Ben jij benieuwd hoe goed je longen zijn getraind?

 

Test hier je ademhaling

 

Wil je meer weten over een gezonde ademhaling doe dan eens mee aan de Mindful Run of Mindful Walk 5 weekse cursus in Nederland.

 

 

Sportieve groet,

 

Martijn Mensink

Eigenaar Mindful Run Nederland

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.

Onze opleidingsaanbieders: