Hoe zweverig is Mindfulness eigenlijk?

Hoe zweverig is Mindfulness eigenlijk.

 

Mindfulness roept soms bepaalde associaties op. Kruidenthee, lotushoudingen, meditatie etc. Mindfulness krijgt inderdaad vaak de stempel 'zweverig'.

 

Is Mindfulness zweverig? Het antwoord is echter: nee! Mindfulness is juist heel toegankelijk en praktisch gemaakt voor westerse mensen en helpt je om te gaan met de uitdagingen van een druk westers bestaan.

 

Je hersenen bevatten meer dan 100 miljard neuronen die feilloos samenwerken om bewustzijn en gedachten te creëren. Het is een verbazingwekkend mechanisme in je hoofd, maar het kan je ook enorm laten piekeren.

 

Want net op het moment dat jij beseft dat je zo lekker in je vel zit kan er wel weer een gedachte naar boven komen die er weer iets van vindt.

 

Zelfs op momenten dat er echt niets aan de hand is of tijdens je slaap kan er een gedachte naar boven komen waar je zelfs midden in de nacht wakker van kan worden, of waar je lange tijd over kan piekeren.

 

Hoe vaak komt het wel niet voor dat op momenten dat je alle reden hebt om compleet gelukkig te zijn (en die zijn er heel veel) dat gewoonweg niet kunt zijn, omdat je gedachten er iets van vinden.

 

Maar gelukkig, er is een oplossing voor gevonden in de vorm van Mindfulness.

 

Ja kun je denken.... dat is heel mooi, maar het denken gaat hier wel een mening over hebben natuurlijk. Omdat ik niet in staat ben om je denken te laten stoppen zal ik je alvast één antwoord voor zijn.

 

Een antwoord op de vraag van het denken kan zijn. Hoe zweverig is mindfulness?

 

Vaak wordt mindfulness gezien als iets zweverigs voor mensen die niet helemaal down-to-earth zijn. Wanneer je je een beetje hebt verdiept in de materie, ga je tot het inzicht komen dat mindfulness álles behalve zweverig is en juist down-to-earth. Het brengt je terug naar jezelf, naar de basis van je bestaan. Het geeft je inzicht in de invloed van je ratio en de wisselwerking die de ratio heeft met het gevoel.

 

Door de ’fladderende’ gedachten van alledag te benoemen en te focussen op hetgeen dat ‘echt’ en feitelijk is, zonder daar een betekenis of gedachte aan te koppelen, creëer je een basis waarin je tot rust komt en de realiteit beter kunt bezien. Door aandacht te schenken aan hetgeen dat ‘is’, verlies je geen aandacht aan dat wat al is geweest of dat wat nog komen gaat.

 

Mindfulness leert mensen omgaan met de golven van het leven, de pieken en de dalen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mindfulness efficiënt is bij onder andere de aanpak van stress, pijn, angst en depressie. Ook voor medische aandoeningen zijn recent nog positieve resultaten geboekt met mindfulness technieken. Naast de medische wereld heeft mindfulness haar weg inmiddels ook gevonden in het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheidssector, waaronder gevangenissen.

 

Stress: bij mindfulness gaat men er van uit dat stress tot stand komt door twee factoren:

 

• Angst voor negatieve factoren (van andere mensen of ideeën)

 

• Vastzitten in zelfbeperkende denkpatronen

 

Voor mij is Mindfulness niet zweverig, voor mij is Mindfulness leven in het NU. Hoe is dit voor jou nadat je dit gelezen hebt?

 

Martijn Mensink

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.

Onze opleidingsaanbieders: