Wat kun je doen tegen vermoeidheid?

Veel mensen zijn vaak moe. Vroeger had ik hier zelf ook veel last van. Ik had een vrij relaxte baan en geen psychische problemen of lichamelijke problemen. Ik was gewoon moe.

 

Bijna iedere dag wanneer ik thuiskwam na mijn werk plofte ik op de bank neer en kwam ik er niet meer van af. Ik was gewoon moe en lamlendig. Met ongeloof keek ik op facebook en instagram wat mensen wel niet deden in hun vrije tijd. Ik kreeg er uiteindelijk kopzorgen van hoe kan dit en wat doe ik verkeerd.

 

Vaak is er geen duidelijk aanwijsbare oorzaak voor te vinden. Vermoeidheid kan zowel een lichamelijke als psychische oorsprong hebben en dat maakt het vinden van oplossingen er niet eenvoudiger op. Vooral geestelijke moeheid, door stress en zorgen en angst, kunnen zijn tol gaan eisen. Toch kun je zelf veel doen om moeheid te bestrijden. Het lamlendige gevoel wat je kunt hebben tijdens de hele avond op de bank liggen tv te kijken of tijdens een beetje dom internetten kun je heel simpel kwijtraken door.

 

Stress te vermijden, mensen met veel stress kunnen zich vaak maar moeilijk ontspannen, waardoor chronische vermoeidheid optreedt. De beste oplossing is om bewust tijd vrij te maken in de agenda voor lichamelijke ontspanning.

 

Beweeg, klus, fiets, tuinier, loop of wat dan ook. Mensen die inspannende activiteiten doen zijn minder vaak moe zijn dan mensen die weinig bewegen.

 

Haal beter adem, mensen die aan ademhalingstechnieken doen hebben meer zuurstof in hun lichaam. Meer zuurstof betekent automatisch meer energie. Een slechtere ademhaling verstoort de zuurstofbalans in je lichaam, waardoor je aan het eind van de dag een gevoel van uitputting ervaart.

 

Durf te voelen, het niet uiten van je gevoelens bijvoorbeeld van angst, stress en bezorgdheid kan een vermoeiende last worden. Met het opkroppen van je emoties zet je jezelf niet alleen mentaal extra onder druk, ook je lichaam heeft er last van. Durf gewoonweg te voelen wat je voelt.

 

Heb voldoende slaap, het is misschien bij veel mensen wel de belangrijkste oorzaak van moeheid. Met een slaapje overdag kun je weer nieuwe energie opdoen, maar de beste oplossing is ’s avonds eerder te stoppen met werkzaamheden en op tijd naar bed gaan, zodat je aan 7,5 tot 8 uur slaap komt. Jongeren hebben vaak 9 uur slaap nodig.

 

Veel mensen pakken als ze moe zijn energie pillen of energie dranken. Probeer daar niet mee te beginnen want dit is gewoonweg troep en kan op langere termijn schadelijk voor je lichaam zijn.

 

Wat je wel nodig hebt is een gezonde, natuurlijke energieboost zodat je lichaam en geest een evenwichtige balans bereiken. De punten wat ik hierboven heb beschreven kunnen jou hierbij zeker gaan helpen, mij hebben ze goed geholpen. Als je meer informatie wilt kun je mij altijd mailen.

 

Hartelijke groet,

 

Martijn Mensink

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.

Onze opleidingsaanbieders: